Nya tesla walkern

Prata om allt som gäller Dust 1947
Användarvisningsbild
Luddaz
Veteran Sergeant

Nya tesla walkern

Inläggav Luddaz » fre jul 14, 2017 11:52 am

För er som inte sett detta kortet ännu så ser walkern ut så här:
K-SU724-W8A.jpg

& mitt första intryck var mjaa.. inte så häftigt va..
Jag störde mig på att det bara var 1 k-pist, att rangen var bara 8 & att poängen var 20(!)..
Men sen har jag börjat ändra mig..
Saken är ju den att du bara tappar 3 tärningar mot inf & mot 3 & 4:or som jag tror man mer slåss mot med en gångare som denna är det fortfarande ok antal. Mot SG lär du ta till Tesla kanonen för att stoppa upp dem om man väljer att skjuta på dem med denna Walkern.. samma mot Tyska 3:or & Jänkare på marken då räcker typ k-pisten för att fräjda sig..
Visst du tappar tärningar mot 1 & 2:or.. men om de är farliga för denna Walkern & kommer fram har de troligen 1 miljard pansarbrytande grejer med sig & då är det skit samma för då har de redan sprängt walkern endå typ.. ;)
Vad som däremot ger ett roligt pluss är ju att nu har walkern 2/2 mot flyg 2:or.. ok, inte så att man sänker ett flyg/helikopter, men nu är det ju dubbelt så stor chans mot 1/2:an på tanksen, Babushkan & Matrioskan att man faktiskt träffar, ger under fire och får en möjlighet till Crit.. är inte det (så som spelet är nu) mer intressant egentligen??
& Tanksen skjuter ju sen bara 10 i range så 8 är inte så illa.. man måste frammåt & röra sig så visst den blir svårare på det sättet.. men sen är den bara 1 ruta mot de vid första anblicken mer prisvärda tanksen som är 2 rutor.. ger inte det en bättre mobilitet på terrängtäta bord?
Visst jag tycker fortfarande 20 är för mycket.. typ 18 känns mer i linje med andra walkers.. men så är den Block & kan hjälpa till i alla listor.. så kanske, kanske kan 20 visa sig vara rätt ändå.. & ingen har ju än så länge fått spel på den på FB så det är ju också något att ta med i beräkningen..
Lite funderingar från mig om det roar någon ;) & jag skulle gärna ta del i hur andra tänker!! :)
Användarvisningsbild
MaGoff
Site Admin

Re: Nya tesla walkern

Inläggav MaGoff » fre jul 14, 2017 1:30 pm

Jag tycker den ser bra ut. Det är inte denna Walker som är för dyr, det är allt annat som är för billigt...
Användarvisningsbild
Luddaz
Veteran Sergeant

Inläggav Luddaz » fre jul 14, 2017 5:45 pm

Moahahah!! De kunde du inte hålla dig ifrån va? ;) den bara kliade för mycket för att inte dänga till med.. eller..

Jag funderar ovan dock utifrån de andra enheternas värden, så om deras är fel, så är även dennes värden fel.. iaf i mina ögon..

Kan dock någon som inte för ett korståg mot SSU & deras underprisning, V3-reglernas eller Oliviers blotta existens.. tja, säg, t.ex, varför inte, någon som faktiskt spelar SSU, laborera lite kring detta.
Det hade varit kul tycker jag..

Jag undrar t.ex, vilka motståndare tror ni denna gör sig bäst mot?
Kommer den extra tärningen mot flyg spela någon roll?
Tar ni alltid Matrioshkan framför denna eller finns det tillfällen då ni tror denna gör sig bättre?
Användarvisningsbild
MaGoff
Site Admin

Inläggav MaGoff » fre jul 14, 2017 6:53 pm

Luddaz skrev:Moahahah!! De kunde du inte hålla dig ifrån va? ;) den bara kliade för mycket för att inte dänga till med.. eller..
Helt riktigt! :lol:

Och eftersom det inte direkt rasar in svar så tar jag mig friheten att posta igen, trots dina önskemål om synpunkter från andra personer.

Jag tycker att din analys är ganska bra, men jämfört med andra SSU-fordon så är den lite dyr. Då borde den vara 1 eller 2 AP billigare.

Men jämför man med Wotans, Jagdwotan, Jagd-någotannat eller nästan vilken Allied walker som helst så har den en rimlig eller t o m bra kostnad (jämför t ex med Cobra för 17 AP eller Rattler för 16AP, då framstår Tesla-walkern som ett riktigt kap :lol: )
Användarvisningsbild
Luddaz
Veteran Sergeant

Inläggav Luddaz » fre jul 14, 2017 7:14 pm

& det gjorde du helt riktigt i!! :)
För detta kändes mer kreativt! :)
Det förra inlägget kändes som att vi var på väg ner i skyttegravarna igen & det orkade jag inte med idag.. LoL..

Cobran är helt klart överprisad, dock håller jag inte med om Votan.. Mer tärningar & längre räckvidd för 1 (!) poäng mer.. nä den är inte för dyr (Votan alltså..) & Jagd-Votan ännumer tärningar (än Teslan) & fortfarande mer range.. men 1 poäng mindre.. nä du! den gubben går inte.. ;) JagdVotan är inte heller fel/för dyr.. & det går inte att komma med Teslans stund för du har Laserns exploderande tärningar som gör att Lasern kan döda det Teslan bara stannar.. så nä där får inte familjen Votan någon poäng..

Jagdluthern är svårare.. Jag har aldrig riktigt gillat den oavsett version av spel eller annat.. Ludvigen är ju bara så mycket bättre (& inte bara till namnet..) även på "korta" 2-matts-bord hinner dock den skjuta 2 ggr på samma tid som teslan skjuter 1 gång & då bör Luthern vinna om man matchar 1 mot 1 & där till har den 5:- i rabatt.. nja.. lika prisvärda kan jag väl sträcka mig till men inte att den är sämre.. den har ju dessutom möjligheten att vara med i en Fire & Move -pluton & det är fan inte illa som ess i rockärmen..
Användarvisningsbild
MaGoff
Site Admin

Inläggav MaGoff » fre jul 14, 2017 9:36 pm

Det var ungefär så jag menade. Wotans och Jagd-någonting har hyfsat rimliga kostnader, förutom Jagdluther och Jagdloki som är någon poäng för dyra (alltså inte så dyra att de är "ospelbara" utan bara spelas väldigt sällan eftersom det finns bättre alternativ).

Jämfört med dessa har Type 47 en rimlig kostnad. Men jämfört med Cobra, Rattler plus några till så är den ganska billig för vad den gör (dvs. om den hade varit en Allierad walker så hade den antagligen kostat 21-22 AP).

Alltså:
Om den hade varit en Axis-walker så hade den kostat 20 AP.
Om den hade varit en Allied-walker så hade den kostat 21 AP.
SSU-spelare tycker att den borde kosta 18-19 AP.

Träffar jag någorlunda rätt? ;)
Användarvisningsbild
FPznörd
Veteran Sergeant

Inläggav FPznörd » mån jul 17, 2017 11:15 am

MaGoff skrev:
Alltså:
Om den hade varit en Axis-walker så hade den kostat 20 AP.
Om den hade varit en Allied-walker så hade den kostat 21 AP.
SSU-spelare tycker att den borde kosta 18-19 AP.

Träffar jag någorlunda rätt? ;)

Som axis kostar den 20 p Wotan
Som allierad med två kulsprutor till kostar den 24p se Pershing II
Med tesla i V2 så är 20 p OK, i V3 så är 18 p OK, jämför Jagdwotan för 19p

Jag tycker dock ... meeh... om denna. 7 tärningar range 8 för chans till stun för 20 p plus en kulspruta. Tar mycket hellre 2 st Red army tesla squad och en sniper eller Emma. Stalin (!) är för mig mycket mer intressant fordon för 20 p Om det var som i V2 dvs automatisk stun med tesla så kanske det hade varit värt 20 p och 400 kr men nu....

Återgå till "Dust 1947"