The Death of Stalin

Löst snack om vad som helst
Användarvisningsbild
Luddaz
Veteran Sergeant

The Death of Stalin

Inlägg av Luddaz » ons feb 14, 2018 9:50 am

Tror det inte undgått någon men för att verkligen driva hem det hela postar jag en liten tanke om denna underbara film även här.
Visst kan jag förstå om ordet underbar kan kännas lite konstigt som val att beskriva filmen "The Death of Stalin" då den handlar om väldigt otrevliga saker. Stalin-regimens utränsningar och rent slumpmässiga avrättningar av folk måste varit horribelt för de som det drabbade. Detta sätt att styra och behandla sina medmänniskor är ju dock helt absurt för en normal människa, så att göra filmen till en absurdistisk komedi känns av denna avspekt helt rätt. Jag kan där till tänka mig att man i den styrande gruppen samt alla detta drabbade upplevde sin tillvaro som en del av något väldigt absurt i omgångar.
Filmen är otroligt välspelad av alla som deltar. Aldrig får jag känslan att någon av de utagerade och uppskruvade delarna av skådespeleriet blir "för mycket". Skådespelarna balanserar hela tiden inom den ram som får det att verka trovärdigt. Regin är väldigt genomtänkt. Tempot är mycket gott och aldrig tappar filmen fart så att den känns avslagen, samtidigt låter den publiken andas vid olika tillfällen för att hämta andan så att man kan ta in både de humoristiska inslagen samt få skrattet att vid vissa tider att fastna i halsen då det slår en hur hemskt det man ser verkligen är. De hemska bitarna och reflektionen över vad man verkligen ser skulle nog kunna dras längre och svärtan är inte i nivå av t.ex Brazil eller andra liknande mästerverk, men det räcker för mig för att få mycket tankar kring de otrevliga bitarna efter filmen. Jag tror inte jag kunde ta till mig ett ämne som detta bättre än på det sett / den nivå som denna film lägger det hela på.
På den mer lättsamma sidan kan jag säga att jag skulle bli överlycklig om vi någonsin får en model av "Georgy Zhukov" så hoppas jag verkligen att den då är så nära de vågar gå Jason Isaacs version i denna film. Hans snudd på Superhjälte framfart/hållning i denna fim är episk och skulle vara kanon som model i DUST. Faktum är att även Simon Russell Beale's vesion av "Lavrentiy Beria" vore mycket passande för DUST (iaf i mina ögon).
Visserligen uspelar sig filmen efter andra världskrigets slut men jag tycker att den även ger många bra insikter för vad som bör gällt även under själva kriget så som ren "fluff"-film bör denna film även funka bra.
För att inte bli för långrandig, så GÅ OCH SE!! Jag kan för mitt liv inte förstå om denna film inte skulle ge de flesta en mycket god behållning! ;)
Användarvisningsbild
MaGoff
Site Admin

Re: The Death of Stalin

Inlägg av MaGoff » ons feb 14, 2018 10:33 am

Tack för tips och recension! Såg trailern och blev ännu mer sugen att se filmen... :lol:
Skriv svar